Grunnvaksine til valp og kattunge

Det er viktig at både valper og kattunger får grunnvaksine, dette beskytter dem mot de mest smittsomme og alvorlige sykdommene vi har i Norge. Om man velger å ikke vaksinere kan dyret bli sykt ved smitte og som i verste fall kan resultere i at dyret dør. Vi anbefaler alle hunder og katter å vaksineres årlig.

Grunnvaksine til valp

For valper anbefaler vi vaksinasjon når dyret er 8, 12 og 16 uker. Dette er de samme anbefalingene som World Small Animal Veterinary Association har. Om du nylig har anskaffet deg en valp kan du bestille time for grunnvaksine her.

Grunnvaksinen til valp beskytter mot valpesyke (Canine distemper), smittsom hepatitt, adenovirus, parvovirus og parainfluensa.

Vaksinasjonsprogram for valper:

• Ved 8 uker får valpen DHPPi vaksine

• Ved 12 uker får valpen DHPPi vaksine

• Ved 16 uker får valpen DHPPi vaksine

• Neste vaksine er ett år etter valpevaksinene, videre anbefaler vi at hunden får årlig vaksinasjon.

Grunnvaksine til kattunger

Kattunger bør vaksineres fra de er 8 uker, den første grunnvaksinen består av to vaksiner som skal settes med ca en mnd mellomrom. Den andre grunnvaksinen kan katten din få når den er 16 uker.

Deretter anbefaler vi at alle katter kommer innom for en årlig vaksinering. Bestill time her.

Helsesjekk ved vaksinering

Når dyret ditt skal vaksineres vil vi gjennomføre en helsesjekk, kun helt friske dyr vil bli vaksinert. Om man finner avvik ved helseundersøkelsen skal dette undersøkes og dyret skal erklæres friskt før vaksinering. Ved slike helseundersøkelser har vi mulighet til å se at alt står bra til med dyret ditt og vi kan ta tak i eventuelle sykdommer og helseproblemer på et tidlig tidspunkt. Da vil dyret lide minst mulig og prognosen er bedre jo tidligere vi får satt i gang en behandling.

ID-merking er noe vi anbefaler

Alle katter og hunder bør ID-merkes, dette kan valpen eller kattungen din få når den kommer inn til en vaksinasjon. Er dyret ID-merket kan vi enkelt spore opp eier hvis vi får inn et dyr som er på avveie. ID-merke er som et eiermerke på dyret og vil knytte dyr og eier sammen.