Høysesong for kennelhoste nærmer seg

Høsten og vinteren er høysesong for kennelhoste. Dette er en svært smittsomt sykdom blant hunder og kan være veldig plagsomt.

Hva er kennelhoste?

Kennelhoste er en samlebetegnelse for en gruppe smittsomme luftveisinfeksjoner som hunden din kan bli rammet av. Det er ikke slik at den må har vært på kennel for å faktisk bli smittet av kennelhoste. En hund kan bli smittet ved å være i direkte kontakt med en annen hund som har symptomer eller via dråpesmitte (kan skje om en hund hoster eller nyser i nærheten av din hund). Du bør også være klar over at smittestoffene kan overleve i korte perioder på ulike gjenstander (f.eks matskål eller leker) og dermed kan hunden din bli syk om den kommer i kontakt med disse.

Parainfluensavirus type 2 (CPiV-2) og/eller bakterien Bordetella bronchiseptica er normalt sett de vanligste infeksjonene vi ser.

Symptomer på kennelhoste

Dette er en infeksjon som sitter i hundens øvre luftveier og vi kan sammenligne den med en kraftig forkjølelse. Rundt en uke etter hunden er blitt smittet vil den bli syk, da vil dette være typiske symptomer:

• Hosten vil være høy og i mange tilfeller kan det nesten virke som om hunden har satt noe fast i halsen når den hoster.

• Hunden kan hoste til den brekker seg/kaster opp.

• Hosten kan øke i forbindelse med turer/mosjon.

• Hundens allmenntilstand kan være fin selv om den hoster en del. Noen hunder vil også få feber.

• Hosten kan bli verre på kveld- og nattes tid.

• Noen hunder vil få dårlig appetitt og nedsatt allmenntilstand.

• Hosten kan vedvare i rundt 2 uker.

OBS! En slik sykdom kan føre til sekundærinfeksjon (som lungebetennelse), tegn på dette vil være feber, nedsatt allmenntilstand og at hunden får en gulgrønn neseflod.

Vaksine mot kennelhoste

Vi anbefaler at du vaksinerer hunden din mot kennelhoste hvert eneste år dersom hunden din er i kontakt med andre hunder. Vaksinen vil ikke gi 100% beskyttelse, men er hunden din vaksinert vil symptomene bli mildere om den blir syk.

Det finnes to vaksiner, en mot parainfluensavirus og en tilleggsvaksine mot Bordetella bronciseptica (denne kommer som nesedråper).

Når hunden har kennelhoste

Om hunden din er blitt smittet er det viktig at den får nok hvile og omsorg. Den skal ta det rolig og ikke anstrenge seg i perioden den hoster og dagene etter hostingen opphører. Unngå kontakt med andre hunder.

• Følg jevnlig med på allmenntilstanden til hunden og om den har feber.

• Dropp halsbånd i denne perioden, det kan forverre symptomene. Bruk heller en sele mens hunden er syk.

• Så samt det ikke er nødvendig så bør du ikke gi hostedempende legemidler, hosten får nemlig slim vekk fra lungene.

Kontakt Hamar Dyreklinikk

Ønsker du å bestille time for vaksinering eller har du noen spørsmål? Ta kontakt med oss. Om hunden din har fått kennelhoste bør du ringe oss om allmenntilstanden blir nedsatt, høy feber som ikke gir seg eller om hunden får pusteproblemer. Telefon: 62 50 91 00

Les mer om kennelhoste på nettsidene til mattilsynet.