Tenner og tannpuss

Tennene er viktig for hunden din! Hunder tygger på bein, knasker på pinner og spiser på småstein. De fleste skadene som oppstår i munnhulen er vanskelig for hundeeier å oppdage selv. Noe av det viktigste man gjør som hundeeier er å ta vare tennene og munnhelsen til sin firbeinte venn. Tennene skal være skadefri, tannkjøttet friskt og ånden skal være god. Hvis man er flink til å følge opp tennene så legger man et godt grunnlag for et langt og lykkelig hundeliv!

hund, tannsjekk, tannhelse, tenner, tannpuss

Problemer med tannhelsen er et utbredt problem hos hunder

Så mange som 8 av 10 hunder vil oppleve problemer med tannhelsen i løpet av livet. Dette har flere årsaker. Tennene utsettes for mye slitasje og stor påkjenning gjennom årene noe som kan påvirke negativt. Tannproblemer kan også ha sammenheng med manglende tannpuss, rase, alder, skader, anatomi og immunforsvar.

En utbredt sykdom som kan føre til at tennene løsner, og til og med faller ut, er periodontitt. Dette problemet oppstår når bakterier ikke blir fjernet og samler seg under tannkjøttet. Da danner det seg plakk og belegg på tennene, og hvis plakket ikke fjernes ved for eksempel tannpuss så samles det mer og mer, og blir herdet til tannstein. Tannstein er forkalket plakk som resulterer i varierende grad av betennelse i tannkjøttet.

Det er ikke alltid lett å legge merke til at hunden har tannproblemer da dyr er flinke til å skjule smerter. Derfor bør du ta kontakt med en veterinær om du oppdager symptomer på periodontitt;

• Blødninger og/eller betent tannkjøtt

• Dårlig ånde

• Pussdannelse

• Løse tenner

• Misfargede tenner

• Tann/tenner som er borte

• Om hunden kun bruker en side av kjeven for å tygge maten

• Vanskeligheter med å tygge

• Nedsatt appetitt

hund, resepsjon

Om hunden din oppfører seg unormalt kan også dette være en indikasjon på smerter i en tann. Om det viser seg at hunden din har periodontitt må hunden undersøkes. Periodontitt er en irreversibel tilstand så det er viktig at du som hundeeier passer godt på tannhelsen til hunden din.

Hva slags behandling som egner seg om hunden får påvist periodontitt avhenger av hvor langt i prosessen sykdommen har kommet. På et tidlig stadium vil veterinæren fjerne tannstein og pusse tennene, samtidig som du må følge opp med forebyggende tiltak i etterkant. Om sykdommen har utviklet seg og tennene er løse så må ofte tennene trekkes.

Vi anbefaler å pusse hundens tenner hver dag

Lag en rutine hvor daglig tannpuss blir gjort. Forebygging er nemlig det viktigste tiltaket du kan gjøre for hunden din. Om daglig tannpuss ikke er mulig bør du lukte og se på hundens munn minst en gang per uke.

Tannpuss, slik pusser du hundens tenner:

1. Bruk en tannbørste som er beregner for hund eller en myk tannbørste for barn eller voksne (avhengig av størrelsen på hunden)

2. Bruk hundetannkrem, finn en som akkurat din hund liker

3. Start pussingen av fortenner før du går bak til hundens jeksler

4. Hundens tenner og tannkjøtt skal pusses med små sirkelbevegelser. Ta det rolig i starten slik at hunden blir vant med tannpussen

5. Belønn gjerne hunden med en godbit etterpå, men da gjerne en som ikke kleber

Et tips om du har en stor hund som ikke er vant med tannpuss er å være to personer. Da kan en pusse mens den andre holder/støtter hodet. Ønsker du at vi viser deg hvordan du kan pusse hundens tenner? Ta kontakt med oss.

Årlig tannsjekk er viktig

Hvert år bør du ta med hunden din til dyrlegen for en tannsjekk. Vi utfører det alltid samtidig med årlig vaksine. Vi kan da se om det er behov for en tannrens under anestesi. Det beste er å oppdage eventuelle problemer på et tidlig stadium.

Har du noen spørsmål om hundens tannhelse eller ønsker du å bestille en time for å sjekke tannhelsen til hunden din? Kontakt oss så hjelper vi deg.