Tannhelse - katt

God tannhelse er som for oss mennesker, avgjørende for kattens trivsel og velvære. Sykdommer i munnhulen kan forårsake mye ubehag og smerte hos dyr. Det er ikke alltid enkelt å oppdage munnlidelser, da katter vil forsøke å skjule smerte som en del av deres naturlige instinkter. Derfor er det viktig å undersøke munnhulen jevnlig.

​

Symptomer på tannsykdommer hos katt

Symptomer på sykdommer i munnen kan være dårlig ånde, sikling, spisevegring, nedstemthet og aggresjon. Tannstein kan føre til tannkjøttbetennelse, og tap av feste til tennene. Rutinemessig tannpuss hjemme og tannrens på klinikk vil forebygge dette.

​

Tannfelling hos katter starter ved ca 3 måneders alder og har som regel fått alle de blivende tennene ved 6 måneders alder. Ved noen tilfeller så faller ikke melketennene ut som vanlig og andre ganger kan større bittfeil kan oppstå, det må da korrigeres ved et tidlig stadium.

​

Du kan spare dyret for mange lidelser, og selv spare penger, hvis man sørger for å forebygge og ta tak i tannproblemene før de blir for store. Ønsker du en tannsjekk til hunden din? Ta kontakt så hjelper vi deg.

Kontroll hos veterinær​​

Det anbefales å få tennene sjekket av veterinær minst 1 gang i året. Noen ganger vil det være nødvendig med hyppigere tannsjekker. Rasekatter er mer utsatt for tannproblemer og kan trenge hyppigere oppfølging. Ved med unormal tannstilling anbefales det å kontrollere hyppigere da de har lettere for å utvikle tannproblemer. Bestill time her.

TR hos katt​

TR står for «tannresorpsjon» og som navnet sier så bryter tannen seg selv ned. Dette er en smertefull og langvarig prosess. TR er den vanligste årsaken til tannsmerter hos katter. TR kan ramme alle katter i alle aldre. For å sette diagnosen må det tas røntgenbilder av tennene. På røntgen vil vi se hvor langt sykdommen har kommet og vurdere røttene. Det finnes ingen behandling for TR, tenner som er rammet må trekkes. Om det ikke utføres tanntrekk vil prosessen fortsette og over lengre tid vil hele tannen brytes ned og forsvinne, dette er en lang og smertefull prosess.

Tannrens på klinikken

Har det dannet seg tannstein på tennene så kan dette dessverre ikke pusses bort med vanlig tannbørste. I mange tilfeller er det nødvendig å levere inn katten til en tannrens på klinikken. For å utføre en fullstendig tannrens så må katten legges i narkose. Tannsteinen fjernes med en scaler, det sonderes nøye rundt hver tann og alle tennene poleres etter rens. Vi tar alltid røntgenbilder av alle tennene. Hele denne prosessen er viktig for å få en god oversikt og et godt resultat.

Vi har stor fokus på god overvåkning og en trygg anestesi. Katten din blir alltid intubert (det legges en tube ned i luftrøret) og koblet til et anestesiapparat. Ved å gjøre det på denne måten har vi frie luftveier og har mulighet til å puste for dyret ditt om det er nødvendig. I tillegg så har vi gode monitorer som gir oss god informasjon om bl.a. hjertes aktivitet, respirasjon, temperatur og blodtrykk. Vi har respirator på klinikken som brukes ved behov, alt dette er inkludert i tannrensprisen.

Vi har laget en film av hunden Iso som er inne på tannrens hos oss. Selv om filmen er av en hund, så er det samme prosedyrer som gjøres ved katter. Her får dere et lite innblikk i hele prosessen.

​

Oppfølging hjemme -Puss kattens tenner hver dag

Det beste du som eier kan gjøre for å forebygge tannproblemer er daglig tannpuss. Dette kan noen ganger være vanskelig, vi hjelper deg gjerne med veiledning for hvordan du kan utføre det på best mulig måte. Gradvis tilvenning er viktig. Start med en kort tannpuss og øk i takt med hva kjæledyret ditt tolererer. Godbiter og masse ros som belønning er viktig. Målet er å få katten din til å like tannpuss. Det finnes tilpasset tannbørste og tannpasta til dyr. Tannpasta beregnet på mennesker inneholder stoffer som er giftig for hund/katt og må ikke benyttes!

Det finnes flere ulike kosttilskudd for å forebygge mot tannstein. Selv om tannpuss er det beste, så er det alternativer om det er vanskelig å pusse tennene. Vi har også høykvalitetsfôr som er laget for å motvirke tannstein. Spør oss gjerne så hjelper vi dere med å finne riktig løsning for din katt.

Bestill tannsjekk

Ønsker du å bestille en tannsjekk til hunden din? Ring oss, send oss en e-post eller bruk skjemaet på nettsiden. Vi hjelper deg gjerne.

Hamar Dyreklinikk | Vangsvegen 132, 2318 Hamar | Telefon: 62 50 91 00 | E-post: post@hamardyreklinikk.no