Slik tar du vare på hundens poter i vinter

Oppdatert: 10. jan.

Vinteren er her og snøen har lagt seg. Dette kan gi mye moro for hund og eier, men kan også by på problemer for våre firbeinte venner.

Mange hunder blir mer irriterte under labbene om høsten og vinteren. Dette er gjerne fordi de tråkker på grus, sand eller strø på is, og det legger seg under labbene. De blir også mer fuktige i huden under labbene, og hvis de sikker på labbene, så kan huden fort bli irritert. Pass derfor på å holde huden mellom tredeputene tørr, og sjekk potene hvis hunden slikker mer enn vanlig. Har dere gått på veier som er saltet og hunden reagerer på det, er det viktig at du skyller potene når dere kommer hjem. Salt tørker nemlig ut potene og resultatet kan bli at potene sprekker. Dette er smertefullt for hunden og kan føre til halthet.

Om du har en langhåret hund kan det være greit å bruke potesokker på dager med kram snø. Langhårede hunder kan få snøballer under potene. Det kan også være lurt å klippe pelsen under labbene helt kort. Vi anbefaler også at du bruker potesokker om det er skareføre, da sår fort kan oppstå på et slikt føre.

Potesalve beskytter potene og kan til en viss rad føre til mindre snøkladding. Hvis hunden har tørre poter så kan det være lurt å smøre potene før dere skal på tur om vinteren.

Potekutt er en vanlig skade, som ofte krever behandling. Potekutt kan oppstå om hunden tråkker på skarpe gjenstander, spisse steiner eller glass. Skarp is på vinteren kan også være en årsak til at potekutt oppstår.

Skal du ut på skitur bør du være klar over at ski med stålkanter kan gi stygge kutt i potene. Skulle hunden få et potekutt må du prøve og stoppe blødningen med en trykkbandasje. Deretter bør du sette på en potesokk, og få hunden sjekket av veterinær.

Slik behandler du potekutt

Potekutt bør behandles med en gang, slik at det ikke blir infeksjon i såret.

Når et kutt i tredeputene oppstår er det normalt at det blør en del. Dette fordi hundens tredeputer har mange små blodkar, samtidig som såret vil åpne seg hver gang hunden legger vekt på foten. Det viktigste du kan gjøre når et kutt oppstår er å stoppe blødningen! Legg press på såret med en steril kompress, eller det du har tilgjengelig av rent tøy hvis du er på tur, og deretter en potebandasje eller trykkbandasje hvis blødningen er kraftig.

Om hunden din blør kraftig eller om kuttskaden er alvorlig kan den få bleke slimhinner og gå i sjokk. Oppsøk veterinær.

Små sår kan du behandle selv. Om det er snakk om et lite overflatisk potekutt kan det være at du kan behandle det selv. Rens såret godt og legg på en bandasje. At hunden ikke slikker på såret er viktig, da bakterier kan komme inn i såret og det kan bli infisert. Det kan være lurt å kontakte veterinæren når dette er gjort for å avklare om hunden må undersøkes nærmere. Er det et dypt kutt eller en mer alvorlig skade er det viktig at hunden holdes i ro og at du oppsøker en dyrlege med det samme.

Dypere potekutt må sys. Da må hunden få noe å sove på, kuttet blir renset og huden blir sydd. Dette bør helst skje så raskt som mulig etter skaden, både for å forhindre infeksjon, og for at det skal gro best mulig. Etter sying av potekutt må hunden gå med potebandasje i en periode, og stingene må sitte i ca 10 dager. Det er alltid risiko for at stingene går opp, siden området ikke kan holdes helt i ro. Det er derfor viktig å unngå mye tur i perioden hvor det er sting under poten, så såret får gro mest mulig i fred.

Forhåpentligvis så unngår man skader, og har mye moro med hunden om vinteren!